فتوسل چیست؟

فتوسل چیست؟

شما با خواندن این وبلاگ به جواب سوال خود یعنی فتوسل چیست؟ میرسید. فتوسل که در زبان انگلیسی به آن Light Dependent Resistor می گویند و مخفف آن با LDR هم شناخته میشود. در واقع یک مقاومت وابسته به نور است که شبیه  تمام مقاومت ها مقدار نوردهی آن با استفاده از تابش نور تغییر می کند. در ادامه به فتوسل چیست؟ انواع فتوسل و… پرداختیم. پس با ما همراه باشید…

این وسیله نسبت به نور حساس بوده و وقتی شعاع های نوری با صفحه آن برخورد می کنند. از خود ولتاژ تولید کرده و در نهایت از تولید این سطح از ولتاژ می تواند رله ای را به کار اندازد تا یک مدار الکتریکی را قطع و یا وصل کند.

ساختار فتوسل به این صورت این که از یک جسم نیمه هادی با مقاومت بالا ساخته شده و Cadmium Sulphide معمولی ترین ماده ای است که برای ساخت این سنسور نوری استفاده شده است. اجزای زیر از جمله قسمت های تشکیل دهنده فتوسل هستند:

  • دو عدد الکترود
  • تماس های جوش سرد
  • مواد حساس به نور روی سطح خارجی
  • سرامیک
  • دو پایه خروجی

فتوسل چیست؟ نوع: نوری

طرز کار فتوسل

کارکرد فتوسل رابطه مستقیم با نور دارد ، یعنی اگر نوری که به ان می تابد کم شود، مقاومت آن زیاد شده و در مقابل، اگر تابش نور به فتوسل زیاد شود، میزان مقاومت آن کم می شود.

بنابراین وقتی هوا روشن است و تابش خورشید وجود دارد، فتوسل با دریافت نور در داخل خود مقداری ولتاژ تولید کرده و آن را به رله می دهد.

به محض اینکه هوا تاریک شد، به دلیل عدم وجود نور دیگر هیچ ولتاژی در آن تولید نشده و به رله نمی رسد که با کمک آن مدار دستور قطع جریان را صادر کند، در نتیجه لامپ های محل نصب فتوسل روشن می شوند.

البته توضیحاتی که دادیم بیشتر به طرز کار فتوسل های نوری یا معمولی مربوط می شد، در حالی که روش کار آنها با توجه به مدل هایشان می تواند متفاوت تر باشد که در ادامه همین مطلب و در بخش معرفی انواع فتوسل بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

 

کاربرد فتوسل چیست؟

از فتوسل ها با توجه به اینکه می توانند با تابش نور ولتاژ تولید کنند در تجهیزاتی استفاده می شود که به نیاز به نور در تاریکی داشته باشند. به همین دلیل کاربری آنها بسیار گسترده است، به حدی که می توان از این مقاومت در داخل یک دوربین عکاسی تا روشنایی معابر و یا روشن شدن لامپ های داخل حیاط خانه استفاده کرد.

 

روشن و خاموش کردن لامپ های خانه ها، باغ ها، خیابان ها و باغچه ها

یکی از مهمترین و اثربخش ترین مصارف فتوسل ها برای خاموش و روشن کردن اتوماتیک لامپ های باغچه ها ، خانه ها، باغ ها و خیابان های سطح معابر است. چرا که فتوسل می تواند با کمک عملکرد خود تا حد زیادی در مصرف برق صرفه جویی داشته باشد.

وقتی فتوسل را در این مکان ها نصب می کنیم، در طول روز و با کمک رله ای که در داخل خود دارد، مدار روشنایی را در محل قطع می کند و باعث خاموش شدن اتوماتیک لامپ ها می شود. اما وقتی هوا تاریک شد، بدون اینکه نیاز باشد شما کلید برقی را فشار دهید، فتوسل خود به خود عمل کرده و چون دیگر نوری وجود ندارد، پس مقاومت فتوسل زیاد شده و دیگر جریانی را به رله نمی رساند، در نتیجه لامپ های نمای بیرونی ساختمان، چراغ های داخل پارکینگ، تیرهای چراغ برق داخل خیابان، روشنایی باغ و یا هر محل دیگری که فتوسل را در مدار سیم کشی آن قرار داده اید، روشن می شوند.

 

استفاده در سلول های خورشیدی از فتوسل چیست؟

یکی دیگر از کاربردهای رایج از فتوسل درسلول های خورشیدی است، همانطور که می دانید سلول های خورشیدی نور خورشید را در طول روز جذب می کنند، با کمک فتوسل در داخل این سلول ها می توان نور خورشید را به برق تبدیل کرد و به عنوان منبعی ناتمام از انرژی الکتریکی از آن استفاده نمود.

 

استفاده در سنسور های تشخیص دود از فتوسل چیست؟

سنسورهای تشخیص دود یکی از اختراعات بشر هستند که حقیقتاً می توانند جان مردم را در برابر آتش سوزی و خطرات آن حفظ کنند. حالا چرا از فتوسل در سنسورهای دود استفاده می شود؟

در اطراف آشکارساز دود شکاف هایی وجود دارند که اگر آتش سوزی اتفاق افتاد دود از طریق آن شکاف ها وارد محفظه اصلی سنسور شود. در ادامه… یک پرتو نور مادون قرمز به استفاده از یک دیود نوری به داخل محفظه فرستاده می شود. که خود محفظه دارای یک فتوسل است.

(وقتی) به دلیل تجمع دود در محیط میزان نور کاهش پیدا کرد. فتوسل تولید برق می کند و با این عمل زنگ هشدار سنسور دود به صدا در می آید.

 

بکارگیری فتوسل در لنز دوربین های عکاسی

یکی از قسمت های مهم دوربین های عکاسی سنسور و یا حسگر است. که خود از میلیون ها فتوسل تشکیل شده است. که هر کدام از فتوسل ها به نور حساس بوده و پس از دریافت نور آن ها را جمع آوری کرده و در نهایت به امواج الکتریکی تبدیل می کنند.

البته کاربردهای فتوسل بیش از این مواردی است که گفتیم. چون از فتوسل می توان در هر وسیله و یا مدار الکتریکی که به روشنایی در کم نوری و یا تاریکی نیاز دارد، استفاده کرد. با این حال کاربرد اصلی فتوسل در خیلی از مکان ها است. مانند روشنایی معابر، درب ورودی خانه ها، روشنایی راه پله های یک ساختمان و محوطه های بزرگ همچون باغ ها و سوله ها است.

 

انواع فتوسل چیست؟

فتوسل ها مدل های مختلفی دارند که هریک با توجه به مدل خود کارایی های متفاوت و حتی طریقه نصب خاص خود را دارند. حال در ادامه شما را با انواع فتوسل آشنا می کنیم:

1.نوری

یکی از ساده ترین و معمولی ترین نوع فتوسل ها نوع نوری آن است. که برای روشن و خاموش کردن لامپ به صورت اتوماتیک و بر اساس میزان تابش نور خورشید استفاده می شود.

فتوسل نوری به شکلی طراحی شده که میزان نور خورشید را تشخیص می دهد تا در زمانی که نور خورشید کم شد، به وصل کننده مدار روشنایی فرمان وصل کردن را صادر کرده و از این طریق لامپ به صورت خودکار روشن شود.

با این تفاسیر مشخص می شود که برای راه اندازی فتوسل نوری باید این وسیله را در معرض تابش مستقیم نور خورشید نصب کرد، به شکلی که هیچ مانعی جلوی تابش نور خورشید به سنسور فتوسل نوری را نگیرد.

2.نجومی

به فتوسل نجومی ساعت نجومی هم می گویند. که برخلاف فتوسل نوری هیچ نیازی به نور خورشید ندارد. بلکه با کمک برنامه میکروپروسسوری داخل خود میتواند به صورت اتوماتیک طلوع و غروب خورشید را تشخیص دهد. و سیستم روشنایی ساختمان را روشن و یا خاموش کند.

یکی دیگر از مشخصات فتوسل نجومی این است که فاقد سنسور چشم است. بنابراین می توان این وسیله را در هر نقطه ای حتی در مکان های سرپوشیده که از نور خورشید خبری نیست، نصب کرد. با این حساب میزان خطا در فتوسل های نجومی بسیار کمتر است، چرا که در صورت ابری بودن هوا در عملکرد این وسیله خللی وارد نمی شود.

3.تایمردار

اگر می خواهید خودتان زمان روشن و خاموش شدن فتوسل را تنظیم کنید، مدل تایمردار بهترین گزینه برای شما است. فتوسل تایمردار یک چشم مجزا به منظور نصب در محیط بیرون دارد و می توانید آن را برای زمان دلخواه خود تنظیم کنید.

4.چهارسیمه

فتوسل های معمولی سه سیمه هستند، اما در فتوسل های چهارسیم یک رشته سیم خروجی اضافی وجود دارد که از آن می توان به یک مصرف کننده دیگر اتصال داد.

5.ساعتی

کاربری فتوسل ساعتی بیش از دیگر فتوسل هاست. به نحوی که می توان از آن برای قطع و وصل کردن هر سیستم الکترونیکی دیگر نیز استفاده کرد . قابلیت برنامه ریزی برای دوره های مشخص یک روزه، یک هفته ای، یک ماهه و حتی در مدل های پیچیده تر تا چندین ماه را دارد. به همین دلیل از فتوسل های ساعتی بیشتر در کارخانه ها و شرکت های بزرگ استفاده می شود.

6.لیزری

از فتوسل لیزری می توان برای روشن شدن یک منبع روشنایی استفاده کرد. همچون لامپ، به صدا درآوردن آژیر خطر و یا حتی به کار افتادن یک ساعت هوشمند استفاده کرد. طرز کار فتوسل لیزری به این صورت است که قطع و وصل شدن آن توسط نور لیزر انجام می شود. اگر مسیر مشخص شده لیزر به هر دلیلی در فتوسل لیزری قطع شود. یک پیام مشخص از طرف فتوسل لیزری به مصرف کننده آن ارسال می شود.

به دلیل حساسیت بسیار بالای فتوسل های لیزری و همچنین کاربردهای خاص آن است. که بیشتر از این وسیله در مکان هایی با حساسیت بالا همچون ساختمان های صنعتی و یا نظامی استفاده می شود.

 

حرف آخر

امیدواریم که شما از وبلاگ ( فتوسل چیست؟ گو چه انواعی دارد ) راضی بوده باشید. و جواب سوالتان را، یعنی فتوسل چیست؟ را گرفته باشید.

توصیه میشود برای اطلاعات بیشتر در این زمینه دیگر وبلاگ ها را هم مطالعه کنید. و در وبلاگ های دیگر با وب سایت گلستان نور

موفق باشید…


شما بزرگواران می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر جهت خرید محصولات تولیدی گلستان نور تماس بگیرید.

شماره تماس :

09127926547

02166341031

02166341032

ساعات کاری : شنبه تا چهار شنبه 9 الی 19    پنج شنبه 9 الی 14 
ارتباط از طریق واتس اپ : 09127926547
اینستاگرام : _golestannoor
حجره اینترنتی : https://hojrejo.ir/card/golestan-nor/
تولید محصولات در فروشگاه اینترنتی گلستان نور
ریسه های نوری ، ریسه نوری ساختمانی ، ریسه نوری تزیینی ، ریسه های smd ، ریسه شلنگی گرد ، ریسه شلنگی led ، ریسه شلنگی نیون فلکسی ، ریسه شلنگی smd ، چراغ دیواری ، پراغ دیواری سنسور دار ، چراغ سقفی سنسور دار شیشه و فلز ، چراغ سقفی سنسور دار 2لامپ ، فتوسل و فازمتر ، فتوسل

دیدگاهتان را بنویسید